Bandendruk mountainbike

De juiste bandendruk voor je mountainbike

Wie sneller wil fietsen op de mountainbike, zal hiervoor vooral moeten trainen. Trainen met een hartslag- of powermeter, specifieke krachttraining doen en natuurlijk oefenen voor een betere stuur- en bochten techniek. Toch is sneller en/of gemakkelijker fietsen meer dan alleen maar trainen. De juiste bandendruk speelt hierin een cruciale rol. Maar wat is nu de juiste bandendruk voor je mountainbike?

Bandendruk is geliefd onderwerp onder fietsers, zowel op de weg als in het bos. En iedereen heeft wel een mening en/of tips. Maar wat is nu waar en wat is flauwekul?

Perfecte bandendruk

De juiste bandendruk is voor iedereen anders
Bij een racefiets kun je nog wel bedenken dat hoe harder de band, hoe minder weerstand en dus meer snelheid je kunt krijgen. Hoewel dit met de huidige bredere banden ook niet meer helemaal waar is, maar dat is een onderwerp voor een andere blog. Op de mountainbike speelt weerstand natuurlijk ook een rol, maar veel minder dan dit het geval is bij een racefiets. Een goede grip en makkelijk over obstakels rollen zijn eigenschappen die veel belangrijker zijn om snel op de trails te zijn. Wat heb je immers aan weinig rolweerstand als je in iedere bocht onderuit gaat?

Dit geeft echter al aan dat de bandendruk bij de mountainbike altijd een compromis zal zijn tussen de verschillende wensen. Daarnaast is het ook waar dat de juiste bandendruk voor iedere persoon anders is. Deze hangt namelijk af van het gewicht van de rijder, zijn of haar rijstijl en ervaring, het te berijden parcours of ondergrond en natuurlijk de eigenschappen van de band zelf. Op een droog, gravelachtig parcours moet je een andere bandendruk hanteren dan op natte een modderige paden. En dan zijn we er nog niet, het voor- en achterwiel hebben ieder een andere functie. Het meeste gewicht komt op het achterwiel. Kracht zetten en snelheid maken doe je via het achterwiel, sturen en remmen voornamelijk met het voorwiel. De voorband kan in de regel met minder druk worden gereden dan de achterband.

Zoals je nu wel zult begrijpen, is het niet eenvoudig om de perfecte bandendruk aan te geven. Daarvoor zijn er veel te veel variabelen die een rol spelen. Uiteindelijk zal je de voor jou perfecte bandendruk zelf moeten bepalen. Om je op weg te helpen kunnen wij je wel voorzien van een formule die de bandendruk bepaalt en het resultaat hiervan als uitgangspunt aan te houden.

In PSI (pounds per square inch)
Voorband: (gewicht van berijder in kg x 3.14) -1 = bandendruk in PSI
Achterband: (gewicht van berijder in kg x 3.14) +1 = bandendruk in PSI

In bar
Wil je liever weten hoeveel bar er nodig is? Deel dan de uitkomst in PSI met 14,5 om de bandendruk om te rekenen naar het aantal bar.

Rekenvoorbeeld bandendruk

Het klinkt misschien als abacadabra, maar ook als je geen wiskundeknobbel hebt meegekregen kun je hier echt uitkomen. We geven je een rekenvoorbeeld: De berijder weegt hier 70 kg.

Bandendruk voorband: (70 x 3.14) - 1 = 20.98 PSI (= 1.44 bar)
Bandendruk achterband: (70 x 3.14) + 1 = 23.98 PSI (= 1.65 bar)

Als je het omrekenen naar bar liever niet zelf doet, zijn er op het internet verschillende tools te vinden die dit voor je kunnen doen. Je voert het aantal PSI in, en het aantal bar wordt vanzelf omgerekend.

Persoonlijke voorkeur

Zoals aangegeven blijft bandendruk altijd een persoonlijke voorkeur en hangt af van een groot aantal eigenschappen. Gebruik de berekende waarden dan ook als uitgangspunt en experimenteer met iets meer of iets minder druk in de banden. Doe dit dan wel in kleine stapjes, één PSI hoger of lager kan al een behoorlijk verschil maken. Waar je nog wel rekening mee moet houden is het feit dat de bandenfabrikanten een minimale en maximale bandendruk aangeven voor de band. De maximale waarde zal geen probleem zijn omdat we juist op zoek zijn naar veel grip door de druk te verlagen. Vaak zal de ideale druk in de buurt of onder de minimale waarde liggen. Bij (extreem) lage druk is er een kans dat de band van de velg kan lopen, zeker bij een band met een erg soepele wang. De fabrikanten willen dit risico natuurlijk zoveel mogelijk beperken en zijn dan ook behoudend met de minimale waarden. In de meeste gevallen zal het niet voor problemen zorgen als je iets onder deze waarde gaat rijden. Ook de velg speelt hierbij een rol. Hoe breder de velg, hoe minder kans dat de band van de velg zal lopen bij een lage bandendruk.

Bandendruk meten

Hoe weet je eigenlijk wat je bandendruk is? Op de meeste vloerpompen zit tegenwoordig een meter die de druk in zowel bar als PSI aangeeft. Deze meters zijn niet altijd supernauwkeurig, maar ze geven je wel een goed beeld. Wil je exacte bandenspanning weten? Gebruik dan een bandenspanningsmeter. Hiermee kun je zeer nauwkeurig de huidige druk aflezen. Het is verstandig om dit voor iedere rit te doen. Zeker als je tubeless rijdt of met een lichte binnenband, vooral van latex, is dit aan te raden omdat die banden makkelijker lucht kunnen verliezen.

Conclusie

Het vinden van de perfecte bandendruk is niet eenvoudig. Er zijn veel afhankelijkheden en iedereen zal zijn eigen voorkeuren hebben. Maar het verdient zeker aanbeveling om er toch eens wat tijd en aandacht in te stoppen. Je zult verbaasd staan wat de gevolgen zijn van een aanpassing van de druk in de banden. Het kan echt ontzettend veel veranderen aan het gevoel wat je krijgt op de fiets. En de lucht is ook nog eens gratis!

Eén reactie
  • […] Mountainbikebanden hebben meestal de minimale druk die nodig is om een rijder van gemiddeld gewicht te ondersteunen en een maximale bandendruk die de band aan kan op de wang van de band. Meer druk mag er absoluut niet in worden gepompt om schade of aan de band of het karkas te voorkomen. Als de bandenspanning niet op de zijkant van de band staat aangegeven raadpleeg dan onze website of de website van de fabrikant. Wil je weten welke bandenspanning de juiste is? Lees dan ons artikel over bandenspanning voor je mountainbike. […]

    Reageren
Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.