Die Qual der Wahl

Iedereen die wel eens op zoek is geweest naar een nieuwe buitenband voor de racefiets heeft het ervaren. Wat moet ik toch kiezen uit het enorm aanbod aan banden? Natuurlijk kun je blijven hangen bij het model dat je nu op de fiets gebruikt. Maar soms kan dat niet omdat het type band niet meer leverbaar is of je gewoon andere eigenschappen van de band verlangt.

Toen ik, lang geleden, de voetbalschoenen inruilde voor een racefiets, was mijn eerste fiets afgemonteerd met snelle Michelin Pro banden. Prima geschikt om snel te bollen op de goed onderhouden wegen en fietspaden in Gelderland en Overijssel. Zeker in de zomer! Maar ja, toen kwam de herfst en bij het eerste ritje in prutweer bleken die snelle bandjes niet erg lekbestendig te zijn. Bij mijn derde(!) lekke band in die rit vond ik het welletjes geweest. Terwijl mijn buurvrouw vrolijk claxonnerend in haar auto voorbij scheurde, besloot ik aan de kant van de weg dat er betere banden moesten zijn voor ons klimaat. De Vittoria Rubino waren dan mogelijk iets minder snel, maar wel aanmerkelijk sterker. Met die banden behoorden de lekke banden praktisch tot het verleden.

Tufo banden

Clincher tubes?

Maar ja, je wilt toch ook wel eens wat anders. Al enige tijd hadden de bijzondere banden van Tufo mijn belangstelling. Dat waren (en zijn) eigenlijk tube-banden met een extra rand waardoor ze kunnen worden gemonteerd op de “normale” clinchervelgen (tubular clinchers). Voordeel van deze opbouw was de luchtdruk die de banden aan konden. Tot wel 11-12 atmosfeer konden ze aan omdat deze druk niet op de velgranden werd uitgeoefend. En toen was de stelregel nog “hoe harder de band, hoe minder rolweerstand”. Tijden en meningen veranderen! Een vloeibaar dichtmiddel was beschikbaar om een eventueel gaatje te dichten in de band. Door de opbouw van de band kon je zelfs met een lekke band nog thuiskomen, doordat de band zich over de velgranden vouwden. Wel heel voorzichtig door de bochten sturen. Maar uit eigen ervaring kan ik bevestigen dat het inderdaad kon!

Toen mijn aluminium fiets uit Frankrijk werd ingewisseld voor een carbon fiets uit Duitsland, wilde ik natuurlijk het voordeel van de hoge banddruk behouden. En werden de Tufo’s snel overgezet op de nieuwe fiets. De stijfheid van het carbon frame was meer dan indrukwekkend. Wat een verschil met het vorige frame, wat ineens wel een heel slap aftreksel van een racefiets leek te zijn. Maar die stijfheid kwam wel met een prijs, weinig tot geen comfort. Zeker in het begin van de carbon frames was stijfheid de belangrijkste factor en de onderscheidende factor t.o.v. de andere materialen. In tegenstelling tot de moderne frames, was er nauwelijks aandacht voor het feit dat we niet allemaal profs zijn en ook wel een beetje comfort wensen. Na wat tochtjes in België bleken de Tufo’s toch niet de meest geschikte banden voor de fiets en gelukkig kwamen toen net de bredere 24/25mm banden op de markt. Hoewel ik wat sceptisch stond t.o.v. de plots gewijzigde mening over breedte van de band en rolweerstand, besloot ik het toch maar eens te proberen. Vroeger dachten we tenslotte toch ook dat de aarde het middelpunt van het heelal én plat was.

Banden zijn een wereld van verschil

De Continental Grand Prix waren een van de eerste banden die leverbaar waren in de nieuwe breedte, dus die zouden het worden. En wat een verschil maakten die paar millimeters! De fiets was ineens een stuk comfortabeler en klinkerweggetjes waren te doen zonder dat de vullingen uit de tanden trilden. Ik was echt verbaasd na die eerste ritjes met de nieuwe banden. Intussen zijn er al heel wat setjes banden doorheen gegaan en ik ben altijd trouw gebleven aan de Grand Prix. Natuurlijk wel eens getwijfeld of ik toch niet moest overstappen de GP4000, maar waarom meer betalen voor een band die vrijwel dezelfde eigenschappen heeft? Daar komt toch weer de zuinige calvinist om de hoek kijken. Of waarom niet eens een ander merk proberen? Schwalbe had ik tenslotte ook altijd op mijn MTB in gebruik. En tot volle tevredenheid!

Uiteindelijk toch allemaal niet gedaan. Nog steeds overtuigd van de kwaliteit van de band rijd ik ieder jaar heel wat kilometers met slechts af en toe een lekke band. Natuurlijk is het mooi dat er zoveel keus is en iedereen wel zijn/haar beste band kan uitzoeken. En dat iedereen eigen eisen kan stellen aan welke eigenschappen de band moet voldoen. Wat dat betreft is er op Protire.nl meer dan voldoende keuze. Maar er is ook niks mis mee met het gegeven dat, als je eenmaal de juiste keuze hebt gemaakt, gewoon bij die keuze blijft. Totdat het weer begint te kriebelen of de ontwikkelingen je dwingen weer eens na te denken over je volgende setje banden. Want wat ik met dit verhaal vooral wil aangeven, is dat het kiezen voor een andere band soms echt een wereld van verschil kan betekenen.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.