Getest: Pirelli P Zero Velo 4S

Pirelli is terug in het wielrennen. Onlangs werden drie nieuwe Pirelli fietsbanden gepresenteerd. De Pirelli P Zero Velo (raceband), de Pirelli P Zero Velo 4S (all season raceband) en de Pirelli P Zero Velo TT (tijdritband). Wij testten de Pirelli P Zero Velo 4S in een 25 mm uitvoering. Deze 4S uitvoering staat te boek als all-season band en is te herkennen aan de blauwe streepje. De auto- en motorsport kenners onder ons weten dat deze kleur wordt gebruikt voor de 'intermediates', ofwel banden voor wisselende weersomstandigheden.

De banden worden geleverd op zijn Italiaans, sjiek dus. In een hard kartonnen doosje zitten de banden opgevouwen met een rubberen Pirelli armbandje om ze bij elkaar te houden. Uiteraard ook in de blauwe 4S kleur. En ik moet bekennen: bij het openmaken van de verpakking geeft dit toch wel een beetje een 'wauw' ervaring. Het is net dat beetje extra.

Zo uit de verpakking is de eerste indruk dat de banden soepel lijken en licht aanvoelen. Zeker bij een All Season band zou je verwachten dat alles dikker, stugger en hierdoor zwaarder is uitgevoerd, maar dat valt 100% mee.

Met een opgegeven gewicht van 220 gram is de Pirelli P Zero Velo 4S ook daadwerkelijk een stuk lichter dan traditionele All Season banden als Continental Grand Prix 4-Season (240 gram), Michelin Power All Season (257 gram) of Vittoria Rubino Pro Control (250 gram).

SmartNET Silica compound

De SmartNET Silica compound is één van de geheimen van de P Zero. In het eigen Pirelli labaratorium en testcentrum hebben ze deze rubbercompound tot in de puntjes verfijnd. Het principe is dat deze compound uit heel veel kleine (nano) deeltjes bestaat die recht zijn in plaats van rond. Door deze deeltjes op de juiste manier te plaatsen kan men bepaalde eigenschappen van een band benadrukken zoals de rolweerstand. Het 'NET'werk dat wordt gevormd draagt ook bij aan verbeterde lekbescherming en een langere levensduur.

Semi slick

De banden hebben nagenoeg geen profiel, alleen de zijkant van de band is voorzien van een bliksem-achtige inkeping, steeds drie kort na elkaar. Deze 'flash' is afkomstig van de Pirelli motorbanden en moet ervoor zorgen dat water snel wordt afgevoerd, waardoor er bij nat weer meer grip in de bochten is.

We weten dat er door veel fabrikanten bij het persen van fietsbanden vaak een soort olie-achtig goedje wordt gebruikt om de banden makkelijker weer uit de mal te krijgen. Dit maakt de band glad. Natuurlijk weten we niet zeker of dit bij Pirelli ook zo gaat, maar dit is wel de reden dan we besloten om de eerste testrit maar met onder droge omstandigheden te doen. Mocht er iets gebruikt zijn, is de theorie dat je dit er tijdens een eerste droge rit er wel af rijdt.

Pirelli banden

Waar denk je aan bij het horen van Pirelli? Racen. Kalenders. Circuit. Even denken... laten we naar Varssel gaan. Daar verkopen ze geen kalenders, maar is wel een 4.8 km lang (straten) circuit te vinden dat ook echt wordt gebruikt voor motorraces. Verder is er weinig autoverkeer en kunnen we zonder anderen te hinderen lekker testen en ons volledig concentreren op de Pirelli banden.

Even aanzetten, insturen en door de bocht laten lopen. Het voelt allemaal erg vertrouwd aan. De banden geven geen krimp, ook niet als we de limiet opzoeken. Wat opvalt is dat de Pirelli banden licht lopen en totaal niet 'lomp' aanvoelen. Er is voldoende gevoel met de weg.

Regenbanden

Met dank aan de Hollandse zomer hebben we de banden ook in natte omstandigheden kunnen testen. Eerst eens voorzichtig kijken tot waar we kunnen gaan met de banden. Maar zelfs bij snelheden boven de 40 km/u hebben we het gevoel dat alles onder controle is, en hoeven we geen slippertjes te maken. Ook op natte en opdrogende wegen geven de banden je veel gevoel met het wegdek, en dat geeft vertrouwen.

Heerlijk testweer Heerlijk testweer

Druk

De banden hadden zijn opgepompt tot net iets boven de 7 bar, met een eigen gewicht van 74 kg. Ik denk dat iets minder ook nog prima had gekund, en dat een bandendruk van een bar of 6 toch net iets meer comfort geeft. Al is dit altijd een persoonlijke keuze.

Pirelli P Zero Velo 4S

Pirelli P Zero Velo 4S is een fijne, lichte band voor het hele jaar. Het bijna slick-profiel geeft steeds voldoende grip en controle. Ook onder natte omstandigheden. Ondanks de toevoeging 4S blijft het een echte raceband, die je een goed gevoel geeft met de ondergrond en je met vertrouwen door natte bochten leidt.

De echte mooi weer rijders zijn wellicht beter af met de gewone P Zero, al is het alleen maar omdat deze nog weer 10 gram lichter is (tsja, het zijn de marginal gains hè). Maar voor iedereen die een snelle band zoekt en wisselende weersomstandigheden niet schuwt is de Pirelli P Zero 4S zeker het overwegen waard.

We hebben nu zo'n 500 kilometer gereden op de P Zero's en zullen ze nog met plezier nog even blijven doorrijden tot in de herfst. Over de duurzaamheid, ook in vergelijking met andere all-season banden kunnen we op dit moment dus nog niets zeggen. We zullen dit blogbericht updaten als we hierover wat zinnigs te melden hebben.

Pirelli P Zero Velo 4S

All-season racefiets band

Protire score 4/5
Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.