Getest: Squirt Lube

Squirt Lube getest

Smeermiddelen zijn er in vele soorten. Je kunt kiezen uit varianten voor droog weer, nat weer en winterse omstandigheden. Ook is er keuze tussen op olie gebaseerde en op wax gebaseerde smeermiddelen. Squirt Lube hoort tot die laatste categorie.

De theorie achter Squirt Lube is dat wax, om het vloeibaar te maken vermengd met water op alle plaatsen tussen de kettingschakels kan komen. Na het drogen is het water verdampt en zijn alle kiertjes voorzien van een laagje wax.

Verder heeft een op wax gebaseerd smeermiddel heeft een groot voordeel ten opzichte van olie-achtige smeermiddelen. Wax is in principe droog, en trekt daarom minder vuil aan.

Squirt Lube is verkrijgbaar in flesjes van 120 ml en 500 ml.

De eerste behandeling

Om Squirt Lube zijn werk goed te laten doen is het belangrijk dat de eerste behandeling secuur wordt uitgevoerd. Dit kost even wat tijd.

Wij startten met een nieuwe ketting. Voordat we deze monteren is de ketting volledig ontvet, nagespoeld en uitgedroogd. Als we dit proces niet goed zouden doen en de ketting blijft vettig, zal de laag Squirt Lube nooit goed kunnen hechten, en de smering dus niet optimaal zijn.

We monteren de droge ketting op de fiets. Nu draaien we hem rond en zorgen ervoor dat op iedere schakel, aan de binnenzijde, een royale druppel Squirt zit. We laten alles een nacht drogen en de basislaag is geplaatst. Nu herhalen we het aanbrengen van Squirt nog twee keer met een dunne laag. De derde laag kun je aanbrengen zodra de tweede volledig droog is. Volgens de handleiding na een uur of drie. Nawrijven hoeft in principe niet. Overtollige wax kan gewoon blijven zitten.

Squirt Lube aanbrengen

Squirt Lube bij droge weersomstandigheden

Tsja, dit zijn dé omstandigheden voor wax-middelen. Omdat de ketting niet vet is wordt hij niet snel vuil. Dit geldt voor zowel onze racefiets als mtb. Het fietsen gaat geruisloos, en dat komt voor een deel ook zeker door de Squirt lube omdat deze zelfs de kleinste kiertjes van de ketting heeft voorzien van wax.

Squirt Lube bij natte omstandigheden

Een groot nadeel van op wax-gebaseerde smeermiddelen is dat ze onder natte omstandigheden vaak niet goed blijven werken. Ze lijken te dun en in extreme regen zo weg te spoelen.

We zijn beiden met een nieuwe, schone ketting gestart. De ene ketting in (fabrieks)smeermiddel, de andere is "ge-squirt". Na een 140 km lange regenrit is er nog geen noemenswaardig gekraak te horen bij de Squirt ketting terwijl de olie ketting al letterlijk vraagt om nieuwe olie. Ook lijkt de Squirt ketting aanmerkelijk schoner dan die van mijn fietsgenoot.

Squirten

Hoe vaak je de ketting opnieuw moet "squirten" is natuurlijk afhankelijk van hoeveel kilometers je maakt en onder welke weersomstandigheden je dit doet. Ik ken mensen die Squirt gebruiken op de crosser en MTB, deze brengen soms na iedere rit een nieuw laagje aan.

Op de racefiets vond ik dat overbodig, ik schat dat ik iedere 300 km een nieuw laagje heb aangebracht om de ketting kraakvrij te houden.

Voordat je een nieuwe laag Squirt aanbrengt, hoef je alleen de ketting even droog te maken met een doek. De ketting ontvetten is niet meer nodig. Je kunt gewoon een extra laagje op de bestaande laag aanbrengen.

Een ander merkbaar voordeel is dat je minder speling tussen de kettingschakels hebt. Doordat alle openingen worden opgevuld met wax fietst de ketting iedere keer weer als nieuw.

Conclusie

Wij gebruikten Squirt lube zo'n half jaar op racefiets en mountainbike. De weersomstandigheden waarbij werd gereden zijn erg divers. Van een zeiknatte Amstel Gold Race tot een bloedhete Tecklenburg Rundfahrt. IJzige Wintercompetitie wedstrijden, en zomerse MTB ritten in December. Het blijft Nederland.

Al met al is onze ervaring met Squirt Lube zeer positief. Geen gedoe meer met apart potje voor iedere fiets en weertype. Ook steeds weer de boel compleet ontvetten is verleden tijd. Squirt Lube is een one-does-it-all middel dat, mits de eerste maal goed aangebracht, onderhoudsarm is. Enkel drogen en opnieuw "squirten" is voldoende.

Met name fietsers die onder veel verschillende omstandigheden fietsen zullen dit als een groot voordeel zien. Een ander positief punt is dat onze goudkleurige KMC ketting zichtbaar schoner bleef. Dit geldt dus ook voor de tandwielen. En minder vuil, is minder slijtage. Zo simpel durven we dat wel te zeggen.

Bekijk de Squirt producten hier.

Squirt Dry Lube

Kettingwax

Protire score 5/5
Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.