Getest: Zpeed Speed Pro 5.0 TR wielen

Zpeed Speed Pro TLR

Zpeed Speed Pro wielen zijn te omschrijven als betrouwbare, degelijke wielen. Zpeed wielen worden met de hand gespaakt, geperst aan aangespannen. Dit alles gebeurt in Duitsland bij Veltec. Veltec levert ook de naven van veel modellen, al is DT Swiss ook een optie tegen meerprijs.

De nieuwste variant is Zpeed Speed Pro. Deze wielen zijn net een stukje breder dan de eerdere modellen, en zijn tevens 'tubeless-ready' uitgevoerd. Deze toevoeging TR vinden we voor nu terug in de modellen Zpeed Speed Pro 3.5 en Zpeed Speed Pro 5.0. Het verschil tussen deze twee uitvoeringen zit hem in de hoogte van de velgen; 35 mm of 55 mm. Een voordeel van Zpeed wielen is dat ze ook in velgcombinaties te leveren zijn. Als je een lagere velg voor wilt, en een hogere achter kan dit dus ook. Wij testten de Zpeed Speed Pro 5.0 wielen.

Eerste indruk

Zo los in de hand is het een beetje een mindfuck. Door de hoogte en toegenomen breedte ogen de wielen groot en lomp. Je verwacht dan ook iet zwaars in de hand te hebben, maar de schijn bedriegt. Ze wegen gevoelsmatig niks, of in ieder geval niet dat wat je had verwacht. Dat is vreemd, maar ook positief. De mat zwart gespoten wielen zijn voorzien van licht glanzende stickers als decals.

Met de nieuwe wielen gemonteerd, leek mijn 'oude' fiets ineens een hyper moderne racer. Maar ja, dat waren natuurlijk alleen maar uiterlijke kenmerken. Belangrijk, maar hoe ze rijden is toch nog net iets belangrijker dan hoe ze eruit zien. Zpeed wielen worden door Veltec in Duitsland gemaakt en met de kwaliteit zit het dan meestal wel goed. Een nadere inspectie bevestigt dit vermoeden want voor de naven is gekozen voor de bekende DT Swiss 240S, in een zwart/wit kleurstelling. En die hebben hun sporen al meer dan verdiend. De volledige carbonvelg is 50 mm hoog en uitgevoerd in een mooie “UD-matt finish”. Geheel volgens de laatste trend zijn de velgen lekker breed, 19 mm aan de binnenkant. De mooie aero-spaken van Sapim maken de set helemaal af. Als banden zijn Hutchinson Fusion5 (25 mm) gemonteerd in een tubeless setup. Na het zien van al dat moois is het tijd om de weg op te gaan.

Zpeed Pro 5.0 TR in actie

In de eerste rit had ik de banden op dezelfde druk gebracht als waar ik normaal altijd mee rijd, 95 PSI achter en 90 PSI voor (6,5/6,2 bar). Een hoge velg zal in principe altijd harder aanvoelen dan een lage velg en doordat de banden ook op normale druk waren, viel het comfort niet mee. Wel voelden de wielen erg stijf, zeker bij het aanzetten en in de bochten. Nadat ik uit beide banden 5 PSI had laten lopen, werd het een stuk comfortabeler. Door de combinatie van stijve carbonvelgen en de tubeless setup is het toch mogelijk een redelijk comfortabele rit te hebben. Maar uiteraard zijn de wielen vooral bestemd om hard mee te rijden.

Hoewel het niet de lichtste set is, merk je wel bij het aanzetten dat de fiets vooruit wil. Wat ook een lekker gevoel geeft, is het beroemde “ratchet system” van DT Swiss in het freewheel. Waar andere merken met palletjes werken, gebruikt DT Swiss twee schijven met vertandingen waardoor het systeem veel sneller aangrijpt. Als de fiets op gang is, geven de wielen dat mooie “zoefgeluid” waardoor je nog sneller lijkt te gaan dan de teller op het stuur aangeeft. Hoewel er tijdens de verschillende testritten behoorlijk wat wind stond, bleven de wielen heerlijk spoorvast en dat gaf in iedere situatie veel vertrouwen.

Vertrouwen

Dat vertrouwen gaven de wielen (en banden) ook in de bochten. Al vrij snel ging ik minimaal zo hard door de bochten als met mijn eigen vertrouwde wielen en banden (Fulcrum/Continental). Hier komen de voordelen van de hoge carbonvelgen goed tot hun recht. En ook de Hutchinson banden geven veel vertrouwen. Ook bij het aanzetten geven de wielen geen krimp en ook al staan de remblokjes strak afgesteld, je hoort de velg niet tegen de blokjes aan schuren. Ook al doe ik nog zo mijn best.

Maar het sterke punt van deze wielset is toch vooral het snelle werk op lange, rechte wegen. Ze zijn te zwaar voor het echte klimwerk, dat is zelfs al op de Posbank merkbaar. Maar eenmaal op snelheid merk je gewoon dat het wel goed zit met de aerodynamica van de wielen. En door dat lekkere geluid wat de wielen maken, voel je je heel even Tom Dumoulin. Totdat je wederom op het tellertje kijkt. Bij de eerste clubrit kijkt iedereen vol bewondering naar de wielen en iedereen vindt het een mooie set. Als ik de hele weg redelijk gemakkelijk meedraai in de groep, denkt iedereen ineens dat dit komt door de wielen. En dat is dan wel weer een nadeel van een dergelijk mooie set.

Mooie set

Na ruim een week testen was het weer tijd om de wielen terug te geven. Met enige pijn in het hart, want het is gewoon een mooie set om in je fiets te hebben. Wel als je voornamelijk in Nederland blijft rijden en op lange, rechte wegen je rondjes rijdt. Voor het echte klimwerk zijn ze eigenlijk iets te zwaar. Voor klassiekers zijn ze te hard, zelfs met de tubeless banden. Maar als je op zoek bent naar een mooie full carbon setje voor het betere duurwerk, zou ik zeker deze set meenemen in de keuze. Voor de laatste twee situaties zouden de Zpeed Speed Pro 3.5 TR wielen beter geschikt zijn.

Zpeed Speed Pro wielen zijn leverbaar in de hoogtes 35mm (Zpeed Speed Pro 3.5 TR) en 55mm (Zpeed Speed Pro 5.0 TR). Ook combinaties tussen deze uitvoeringen zijn mogelijk.

Zpeed Speed Pro 5.0

Full carbon clincher wielset

Protire score 4/5
Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.