Grafeen: marketing of geniaal

Bandenfabrikant Vittoria heeft iets nieuws. Naar eigen zeggen zelfs revolutionair. Een nieuw materiaal met de naam "grafeen". Grafeen is ultra-dun, licht van gewicht en sterker dan staal. Maar bovenal is grafeen een intelligent materiaal dat zich aanpast aan de omstandigheden. Dit klinkt allemaal wel heel erg mooi. Te mooi?

Grafeen

Het geheim is Grafeen. Dit is een materiaal dat is ontstaan uit grafiet. De bekendste toepassing van grafiet is waarschijnlijk het potlood. Grafeen is dunner dan grafiet en heeft de dikte van 1 atoom (dat is 1/1.000.000.000-ste van een meter). Als je je een voorstelling wilt maken; zie het als een megadun kippengaas dat 200 keer sterker is dan staal. Ook is het een extreem goede geleider van warmte en kan het goed tegen hitte.

Niet nieuw

Grafeen zelf is niet nieuw. In 2004 hebben onderzoekers Adre Geim en Konstantin Novoselov het eerste laagje al weten te produceren. Voor hun verdere onderzoek hebben ze in 2010 zelfs de Nobelprijs voor de natuurkunde gewonnen met hun onderzoek naar grafeen.

Grafeen is echter nogal lastig te creëren en hiervoor heeft Vittoria, samen met de Italiaanse firma Directa Plus een geschikte methode ontwikkeld. Nu kan het grafeen dus ook verwerkt worden in producten. We zullen de verdere wiskundige details besparen, maar de basiseigenschappen van grafeen zijn: licht, sterk en duurzaam.

Intelligent Tire System

Een materiaal dat zich aanpast aan de omstandigheden, hmmm ... hoe werkt dat dan?

Grafeen werd afgelopen jaar ook al toegepast in de Vittoria wielen, mede door de "intelligentie" van het Grafeen. Verwerkt in een carbon remrand wordt Grafeen iets ruwer als het warm wordt, wat zorgt voor meer remvermogen in de afdaling. Als het materiaal weer afkoelt verdwijnt het ruwe weer.

Verwerkt in banden gaat het vergelijkbaar. De rubbersamenstelling met Grafeen wordt harder en zachter als de omstandigheden veranderen. Als de band rechtdoor gaat, is het rubber op zijn hardst wat zorgt voor weinig rolweerstand. Als je remt, versnelt of een bocht neemt, wordt de samenstelling zachter wat weer zorgt voor meer grip, zo legt Vittoria uit.

Lekbestendig

Doordat grafeen zo sterk is, biedt het - volgens Vittoria - ook een groter verbetering op het gebied van lekbestendigheid. Een steentje, of ander stuk scherp straatvuil komt simpelweg minder makkelijk door de band.

Duurzaam

Los van het gewicht en de stevigheid is rubber i.c.m. grafeen ook duurzamer. Nu gingen banden als de Rubino Pro III al makkelijk 7000+ kilometer mee, maar zal dit met Grafeen nog langer zijn? Voor de Corsa banden zou een iets langere levensduur wel wenselijk zijn.

Een topband?

Het klinkt allemaal wel heel erg mooi. Een band die lichter, sterker, lekbestendiger en sneller is? Kan dat echt?

We zijn in ieder geval wel heel erg benieuwd en zijn op dit moment aan het testen van de Rubino Pro G+ en Corsa G+ banden. Wordt vervolgt.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.