Klassieke banden

De eerste omlopen zijn achter de rug en de voorjaarsklassiekers staan voor de deur. Lekker knallen over de Vlaamse kasseien. Sommigen onder ons verheugen zich hier stiekem op, anderen hebben nu al spijt dat ze zich hebben aangemeld voor de cyclo versie van Parijs-Roubaix, Tilff-Bastogne-Tilff of de Ronde van Vlaanderen.

Zwaar

Hoe goed je zelf ook hebt getraind voor die ene uitdaging, één ding staat vast: je materiaal krijgt het zwaar te verduren. Alles wat los zit gaat nog losser zitten en kleine, onschuldige scheurtjes kunnen je na één kasseienstrook van je mooie frame afhelpen. Hoe kun je je materiaal nu het beste voorbereiden op een tocht over kasseien?

Loop alles goed na (of laat dit doen door je fietsenmaker natuurlijk) en zet loszittende onderdelen vast. Controleer ook je frame en wielen op eventuele scheurtjes of iets wat daar op lijkt. Echt, een klein scheurtje kan na 2 kilometer schudden en stoten op de kasseien ineens veranderen in een grote ramp.

Welke banden monteer je tijdens een kasseienrit?

Eerder schreven we al over wielen die geschikt zijn voor kasseien. Maar de juiste band monteren is misschien nog wel belangrijker. Een recreatieve rijder zal in de regel andere banden monteren dan een wedstrijdrijder. Als je een cyclo rijdt heb je immers andere doelen.

De recreant gaat liever gezellig kletsend of zwoegend over de kasseienstroken en heeft geen materiaalwagen achter zich rijden. Een lekke band betekent, zeker als het regent, 10 minuten prutsen langs de kant van de weg. Je handen (en dus je nieuwe witte stuurlint) worden vies en je koelt zelf gewoon te snel af. Liever geen lek dus ...

Vroeger

'Vroegah' was er eigenlijk maar één juiste oplossing: Vittoria Pavé. Een racefietsband speciaal ontwikkeld voor de Pavé stroken. Die band was (stoot)lekbestendig en vooral breder (25 - 27mm) waardoor je deze band met minder luchtdruk kon rijden. Dat geeft iets meer demping en dus scheelt aanzienlijk in comfort en geeft meer grip.

Vittoria Open Pave

Maar dat was vroeger. Tegenwoordig heeft iedere zichzelf respecterende bandenfabrikant wel een 25mm of zelfs 28mm variant beschikbaar. Zijn die net zo goed?

Als we bij Vittoria blijven zien we dat de Pavé niet meer in het assortiment zit. Bewust? Ja. Omdat de huidige Corsa ook in 25 en 28 mm te krijgen is komt deze het dichtst in de buurt. De huidige versie van de Corsa heeft, mede door het toevoegen van grafeen, nagenoeg dezelfde eigenschappen. Het katoenen karkas is hetzelfde als dat van de Pavé, het profiel echter niet.

Als snelheid van minder belang is, zou de Rubino Pro Control ook kunnen volstaan. Deze control versie is gemaakt voor - juist - meer controle op slechte wegen. Rubino Pro Control is verder een stuk duurzamer dan de Corsa.

Ook bij Challenge kun je terecht voor een goede kasseienband. De Paris-Roubaix Pro (vouwband), Plus of Race (beiden draadband) om precies te zijn. Met een breedtemaat van 27 mm is er meer volume. Het 320 TPI karkas (pro) of 60 TPI karkas (plus/race) zorgen voor een soepele of juist minder soepele band. Dat laatste kan handig zijn op slechte wegen, de band zal minder snel inveren. Deze stugheid, in combinatie met een rubuuste draad maken deze band geschikt voor lage bandendruk. Je hoeft niet bang te zijn dat hij van de velg schiet.

Soepel en snel

Welke band voor jou het beste is, is afhankelijk van je persoonlijke doel. Wil je een klassieker zo snel mogelijk rijden? Kies dan voor een brede, maar soepele band. Deze geven meer grip en vertrouwen, met name in natte omstandigheden. Maar pas wel op voor stootlekken: door de soepele zijwanden zal de band sneller inveren dan een band met een stugger karkas. Een voorbeeld van een soepele, snelle band is bijvoorbeeld de nieuwe Vittoria Corsa Competition.

Stug en duurzaam

Als meer recreatievere rijder, heb je andere doelen. Een kasseienrit uitrijden zonder problemen of lek heeft meer prioriteit dan de uiteindelijke finishtijd. In dit geval kun je beter kiezen voor een stugger band. Deze zal wat minder grip geven in de bochten, maar de kans op een stootlek is aanzienlijk kleiner dan bij een soepele wedstrijdband. In veel gevallen hebben deze banden ook nog een speciale anti-lek laag, waardoor straatvuil en andere ongein minder snel door je band kunnen prikken. Denk in dit geval aan banden als de bekende Continental GP4000 SII of Vittoria Rubino Pro.

Tubeless!

Als je velgen hiervoor geschikt zijn kun je zelfs overwegen om tubeless banden te monteren. Deze hebben geen binnenband, dus een stootlek is uitgesloten. Een mooi voorbeeld van een tubeless raceband is de Schwalbe Pro One.

Welke bandenspanning?

Een lagere bandenspanning is iet anders dan 'slecht opgepompte banden'. Door je banden bewust minder spanning te geven kun je je rijcomfort aanzienlijk verbeteren. Tot hoe ver je kunt gaan is natuurlijk afhankelijk van je rijstijl en eigen gewicht, maar met 8 bar of meer over de kasseien knallen is geen aanrader.

Bredere banden (25mm of meer) hebben meer volume, en kunnen hierdoor zonder probleem met minder bandenspanning gereden worden. In de regel kiezen de meeste renners onder ons voor een bandenspanning tussen de 5 en 6 bar voor een échte kasseienrit, sommigen wellicht iets minder.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.