Racefietsbanden kooptips

Racefietsbanden kooptips

Op de jeugdrenners na beschikt iedere racefiets over 28 inch wielen. Bij het kiezen van een nieuwe racefietsband hoef je je dus geen zorgen te maken of de band wel zal passen. Of toch wel?

Het kiezen van de breedte van de band

Racefietsbanden zijn verkrijgbaar in verschillende breedtes; 23C, 25C en 28C. Dit getal duidt op de breedte van de band in mm, gemeten op het breedste punt. Vroeger gebruikte men banden van 18 mm, maar na verloop van tijd realiseerden de renners zich dat een groter volume (= meer luchtinhoud) en dus bredere band veel meer comfort, grip en zelfs een lagere rolweerstand bood. Een paar jaar geleden werden 23 en 25 mm banden alleen nog door professionele racers gebruikt, tegenwoordig zijn dit de standaard breedtematen voor alle racefietsers waarbij de trend steeds meer gaat naar 25 mm als standaard.

23, 25 of 28 mm?
Kies je voor 23 mm of 25 mm racefietsbanden? Of zelfs 27 of 28 mm breed? Er zijn in dit geval meerdere afwegingen die je eerst moet maken. De belangrijkste: welke breedte past er in je racefiets zodat de band niet gaat schuren met je voor- of achtervork. Hiernaast: wat is de breedte van je velg? Op een super smalle velg kun je beter geen megabrede band monteren, deze 'bolt' niet juist en loopt in het ergste geval van je velg af. Als deze keuze is gemaakt van wat er past op je materiaal kun je gaan kijken naar je eigen doelstellingen. Ga je puur voor snelheid, of enkel voor comfort? Of zoek je juist een mooie combi tussen deze twee...

Denk aan je velgbreedte en frame maten. Om het beste gevoel en passing op de velg te krijgen moet de band altijd breder zijn dan de velg. Meet dit desnoods op en wees er zeker van dat de band groter is.

Comfort of prestaties

Als het in het frame past adviseren wij 25 mm banden voor de meeste racefietsers onder ons. In zowel wedstrijden als toerritten bieden deze banden een perfect compromis tussen comfort, gewicht en prestatie. Echter als je veel op slecht wegdek rijdt of als je een wat zwaardere fietser bent dan kan een 28 mm brede band een betere keuze zijn.

Een opmerking over band diameters; bijna alle wegfietsen hebben een band diameter van 622 mm, op de zijkant van de band aangeduid met 700C. Echter, op een aantal kleinere fietsen en kinderfietsen kunt u de aanduiding 650C (571 mm) tegen komen. Controleer deze maat voor u banden besteld.

Verschillende soorten racefietsbanden

Als je op onze website rondkijkt zul je zien dat racefiets banden kunnen worden onderverdeeld in drie hoofdtypes: draadbanden, vouwbanden en tubular banden. Het verschil zit hem in de manier van monteren. Binnen de draad- en vouwbanden bestaan ook tubeless banden.

Clincher racefietsbanden

De meest racefietsen zijn voorzien van draad- of vouwbanden. In deze banden is een dikke draad verwerkt die klemt aan de binnenzijde van de velg zodra de band wordt opgepompt. De hiel van de band wordt vastgehouden in de haakvormige uiteinden van de velg. Daarom worden deze banden ook wel clinchers genoemd. Deze hiel van de band is gemaakt van (metalen)draad; draadbanden, of van Kevlar; dan spreken we over vouwbanden. Vouwbanden zijn lichter, makkelijker mee te nemen en presteren beter, maar ze zijn moeilijker te produceren waardoor ze vaak wat duurder zijn.

Tubeless clincher racefietsbanden

In de afgelopen jaren is het gebruik van tubeless banden toegenomen. Tubeless banden zijn ontworpen om strak en luchtdicht om de velg te passen; de band kan dan worden opgepompt (met een tubeless ventiel en velglint) en een binnenband is niet nodig. Eigenlijk is het principe hetzelfde als bij autobanden, daar zit ook geen binnenband in. Tubeless banden bieden gewichtsbesparing maar een groter voordeel is dat er met minder bandendruk kan worden gereden om meer grip te krijgen zonder de kans op lekrijden te vergroten.

Tubular racefietsbanden

Terwijl de meeste fietsers clincher banden gebruiken voor hun racefiets, rijden de profs en semi-profs vaak op tubular banden, ook wel tubes genoemd. Bij een tubular band is de binnenband als het ware in de buitenband genaaid. Het ding is één geheel. Deze banden passen alleen op tubular velgen en worden, omdat de velg geen randen heeft, op de velg gelijmd met speciale lijm. Je kunt deze onderweg dus niet zomaar vervangen, maar kunt sneller een wiel wisselen. Tubular banden worden daarom alleen in koers gebruikt. Om te trainen gebruiken de meeste renners onder ons gewone clinchers.

Compound en profielkeuze

De compound is eigenlijk het rubbermengsel dat de fabrikant gebuikt. Deze lopen heel erg uiteen, tussen superhard (lekbestendig) of juist erg zacht (veel grip). De keuze in compound is vooral afhankelijk van op welke wegen en onder welke omstandigheden je fietst.

De juiste bandenspanning

Op de meeste racefietsbanden staat de minimale en maximale bandendruk aangegeven. De minimale bandendruk is nodig om een fietser met normaal gewicht veilig te kunnen ondersteunen. De maximale druk is letterlijk de maximale druk die de band kan hebben. Een hogere druk mag absoluut niet in de band om schade aan de band en/of velg te voorkomen. De uiteindelijke bandendruk hangt af van het gewicht van de rijder en de omstandigheden waarin wordt gereden. Hoe lichter de fietser hoe lager de spanning kan. Tevens is het aan te raden om in natte omstandigheden de bandendruk met ongeveer 10% te verlagen om te zorgen voor meer grip.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.