Tijd voor iets anders

De racefietsband is voor veel fietsers het minst belangrijke onderdeel van de fiets. Je weet het, de banden worden minder. Nog één keer wisselen van tussen voor en achter en dan kunnen ze nog wel even mee. Totdat het moment komt dat het echt niet meer kan. Scheuren in de band of het karkas dat zichtbaar wordt geven je eerlijk aan dat het nu echt tijd is voor vervanging. Maar die tijd is er eigenlijk niet. Morgen heb je een mooie tocht op het programma staan. Tijd om het internet af te struinen naar de voordeligste oplossing is er niet. Snel maar even kijken welke namen, logo's en getallen er op de banden staan om nog dezelfde middag bij de fietsenmaker exact dezelfde racefietsbanden aan te schaffen en te monteren. Nog even oppompen naar de vertrouwde 8 bar en deze 'job is done'.

Gemiste kans

Eigenlijk zonde dat het bij veel fietsers op deze manier gaat. En een gemiste kans. Steeds maar weer dezelfde banden onder je fiets is makkelijk en voelt vertrouwd, maar we moeten ons realiseren dat ook in de bandenindustrie de techniek nooit stilstaat. Rubber bestaat niet meer alleen uit rubber. Katoen wordt gemengd met kevlar en polyester. Iedere fabrikant heeft zijn eigen recept om banden steeds maar beter te maken.

Racefietsband en techniek

Waarschijnlijk zijn er tegenwoordig racefietsbanden te vinden die duurzamer, robuuster en/of lichter zijn dan de banden die vijf jaar geleden onder je nieuwe fiets zaten gemonteerd. Ook de breedtemaat van je banden speelt een belangrijke rol in comfort en zogenaamde rolweerstand. Echt waar: andere banden kunnen je fietsplezier positief beïnvloeden.

En dat je banden ziet als het minst belangrijke onderdeel van je uitrusting is ook niet terecht. Uiteindelijk zijn het de banden die je kracht op de weg moeten brengen. Ze zijn het enige stukje contact tussen fietser en wegdek en hebben dus een grote invloed op het rijgedrag van je fiets.

Neem de tijd

Ons advies is dan ook om de tijd te nemen voor het aanschaffen van een nieuwe fietsband. Lees je in. Stel vragen als je het niet weet. Laat je adviseren. Misschien kun je wel eens een setje banden lenen van een fietsvriend. Bij Protire.nl vind je bij iedere band ook een aantal alternatieven. Zo kun je makkelijk vergelijken, en misschien eens een andere keuze maken. Hieronder staan de belangrijkste kenmerken van een fietsband nog eens voor je uitgelegd.

Compound

De compound is het rubbermengsel waarvan de band is gemaakt. Vaak is dit een combinatie van rubber en andere materialen. Verschillen zitten vooral in hardheid, duurzaamheid en lekbestendigheid. Over het algemeen kun je zeggen dat een zachte band meer grip heeft en meer comfort geeft maar ook sneller slijt en eerder 'vierkant' wordt. Een hardere band is over het algemeen juist sneller en slijtvaster.

Lekbestendigheid

In of onder de gebruikte compound zit in veel gevallen een soort anti-leklaak verwerkt. Deze zorgt ervoor dat steentjes en andere scherpe objecten niet direct in je binnenband kunnen drukken. Deze anti-leklaag maakt de band iets zwaarder en duurder, maar zal zorgen voor merkbaar minder lekke banden en zijn meerprijs dus terug kunnen verdienen omdat je minder binnenbanden nodig hebt.

Breedte

Waar men vroeger reed op 20 of 23 mm banden (er waren simpelweg geen bredere maten beschikbaar) is er vandaag de dag keuze uit verschillende breedtematen. Grofweg lopen deze maten uiteen tussen 23 mm, 25 mm tot zelfs 28 mm. Welke maat voor jou geschikt is vergt wellicht uitleg. Hoe breder de band, hoe meer volume (lucht) deze heeft en dus hoe comfortabeler het aanvoelt. Maar een bredere band is ook sneller, althans heeft minder rolweerstand. Doordat de druk op het wegdek verdeeld wordt over een groter oppervlak, is de druk per mm2 dus lager.

De meeste fietsers kunnen tegenwoordig het beste kiezen voor een 25 mm brede band. Ben je groot, lang en zwaar? Dan zou een 28 mm brede band beter zijn omdat deze meer comfort geeft. Let hierbij wel op of deze breedte wel in je frame past.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.