Vittoria Corsa Control: Voorjaarsklassieker

Onlangs heeft Vittoria een nieuwe band aangekondigd. De Vittoria Corsa Control. De toevoeging 'çontrol' staat voor meer controle en grip op slecht en nat wegdek en kennen we al van de Rubino Pro en de Pista banden. Nu is er dus ook een race variant met meer grip onder mindere omstandigheden.

Op zich lijkt dit een logische zet. In het verleden had men namelijk naast de Corsa als volbloed raceband ook de welbekende Pavé in het assortiment als raceband voor de minder zomerse omstandigheden. De 27 mm brede Vittoria Pavé was te herkennen was aan de kenmerkende groene kleur in de wang en was voor veel renners een geliefde band in de winter en het vroege voorjaar. Wel iets zwaarder maar nèt iets meer grip en toch het 'racy' gevoel. De Pavé is inmiddels uit productie, maar de vraag bleef. Dit gat in de Vittoria range wordt nu dus opgevuld met de Corsa Control.

Corsa Control

De Vittoria Corsa Control is opgebouwd rond hetzelfde karkas als de Corsa banden en tubes. Een 320 TPI gewoven katoenen karkas dat de band erg soepel maakt en deels zijn karakteristieke eigenschappen geeft. Bij deze Control uitvoering zijn de zijwangen van de band extra versterkt met Kevlar om een betere bescherming te bieden tegen insnijdingen van scherpe obstakels (lees:kasseien).

Het loopvlak is voorzien van dezelfde rubbercompound als de reguliere Corsa; een mengsel van 4 soorten rubber waarin ook Grafeen is verwerkt. Deze Control versie heeft echter een dikker loopvlak gekregen om de lekbestendigheid verder te bevorderen. In de regel zal het ook de duurzaamheid positief beïnvloeden, al hebben we dat nog niet kunnen testen.

Meer grip?

Zorgt dit voor nog meer grip vragen we ons af? De huidige generatie Corsa's zijn naar ons idee al bijna subliem op het gebied van grip. Als je een bocht instuurt hoor je heel subtiel een geluid van rubber dat zich letterlijk aan het asfalt vastgrijpt. Kan dit nog beter? Nee. Vooruit, een beetje dan. In specifieke omstandigheden.

In overleg met een aantal profrenners die deze Corsa Control al begin dit jaar hebben kunnen testen is het profiel van de band aangepast. In het midden nog de kenmerkende rechte strepen, maar de hoeken van het loopvlak hebben nu een ander, visgraat-achtig profiel gekregen. Dit moet zorgen voor nog meer grip, maar dan met name op glibberige ondergrond (ja, weer de kasseitjes).

Breder

De Corsa Control verschilt nog op een ander punt met zijn oudere broer. Waar deze in de maten 23 / 25 / 28 mm te krijgen is, wordt de Corsa Control iets breder: 25 / 28 / 30 mm. Ook dit zal zeker bijdragen aan meer comfort op slechte wegen omdat je een bredere band met minder luchtdruk kunt rijden. En de huidige generatie racefietsen kan veelal een 28 tot 30 mm band wel aan.

Pavé V2

Al met al is Vittoria erin geslaagd om (wederom) een echte voorjaarsband te ontwikkelen. Een echte raceband die ook zo aanvoelt, maar toch net een paar kleine pluspunten heeft ten opzichte van de normale Corsa waardoor je iets zekerder bent op echt gladde, vieze wegen. Wij durven de Corsa Control met recht als dé opvolger van de good-old Pavé te bestempelen.

Vittoria Corsa Control wordt gemaakt als tubular en als vouwband variant en is naar verwachting leverbaar vanaf januari 2018.

Geef een reactie

Helaas, je moet ingelogd zijn om een reactie te geven.